2010年10月2日

تەتىلدىكى پاراڭ



شىنجاڭ پىداگوگىكا ئونۋېرسىتىتى ئاپتونوم رايونىمىزدىكى نۇپۇزلۇق ئالدىنقى قاتاردىكى ئالى مەكتەپلەرنىڭ بىرسى،ھەريىلى تەتىل مەزگىلىدە بىلىم ئاشۇرۇشقا كەلگەن ھەرقايسى تۇلۇقسىز-تۇلۇق ئوتتۇرا مەكتەپلەرنىڭ ئوقۇتقۇچىللىرنىڭ ئايغى ئۆزۈلمەيدۇ،بىزدەك ھەر تەتىل قېلىپ تىل ئۆگىنىدىغان، كومپيۇتېر ئۈگنىدىغان ئوقۇغۇچىلار مۇشۇلارنىڭ باھانىسىدە مەكتەپ ئاشخانسىدىن تاماق يىيىش پۇرسىتىگە ئىگە بولىمىز ،بۇلار كەلمىسە مەكتەپ ئاشخانىسى ئېچىلمايدۇ ،بۇلار كەلسە مەكتەپ بۇلارغا تاماق مەسلىسىنى ھەل قىلىش ئۈچۈن ئاشخانىنى نورمال ماڭغۇزىدۇ، تەتىلدىن ئاۋال ئوقۇغۇچىلار تەتىلدە ئوقۇيدىغان ئوقۇتقۇچىلارنىڭ بار يوقلىقىغا ئاساسەن قېلىش قالماسلىقنى بەلگىلەيدۇ(ئەلۋەتتە ھەممىسى ئەمەس).

ھەر تەتىلدە قېلىپ ئۈگۈنۈش، خىزمەتلەر بىلەن بولغىلى بىر قانچە يىل بوپ قاپتۇ ،(ئۆت يىلدىكى تەتىلنى ھىسابقا ئالمىغاندا).

ھەربىر تەتىل بىرخىل ھوزۇر، بەلكىم نۇرغۇن ئوقۇغۇچىلار تەتىلدە ئۆيىگە قايتىپ بېرىپ ئويناشنى ھوزۇر بىلىشى مومكىن ،لىكىن مەكتەپكە كۆنۈپ قالغان مەندەك كىشىلەر ئۈچۈن ئائىلە تۇرمۇشى سەل مەنىسز بىلىنىدۇ ،بۇنداق دىسەم ئاتا-ئانىسى بىلەن بىرگە ئولتۇرۇپ تاماق يىيىش، ئاتا ئانالىلارنىڭ خىزمىتىدە بولۇش مەنىسز ئىشمۇ ؟ بۇ قەيەرچە پاراڭ بوپ كەتتى دىيىشىڭىز مومكىن...

توغرا ئەسلى ئاتا –ئانىمىز بىلەن ھال-مۇڭ بىر داستىخان بولۇپ تاماق يىسەك ئۇلارنىڭ ھالىغا يىتىپ بالىلىق مېھىرىمىز بىلەن ئۇلارنى خوش ئەتسەك بۇلاتتى،لىكىن ھەركاللىدا ھەرخىيال دىگەندەك، بىزدەك ئاتا ئانىسنى يىل بويى يوقلىمايۋاتقان بۇ ئوقۇغۇچىلارنىڭمۇ ئۆز ئالدىغا كۆز قارشى بار .

ئوقۇ بالام ،كۆكلە بالام دەپ يولغا سالغان ئاشۇ ئاتا-ئانىمىز بىزنىڭ قايتىپ بېرىپ ئۇلار بىلەن بىللە ئائىلە بەختىنىڭ ھوزۇرىنى سۈرۈشنى ئۈمۈد قىلىدۇ، لىكىن ئۇلار بۇ ئۈمۈدنى قىلشتىن ئاۋال بىزنىڭ ھەقىقى بەخىتلىك بولۇشىمىزنى ياراملىق ئادام بولۇشىمىزنى بەكرەك ئۈمۈد قىلىدۇ .

ھېلىمۇ يادىمدا بىر قېتىم دادام-ئاناملار بىلەن پاراڭلىشىپ ئولتۇرۇپ ئانا ئالدىمىزدىكى تەتىلدە كەلمەي ئاشۇ يەردە ئۈگنىشىمنى قىلايمىكىن دىسەم ئانام "بالام بىزنىڭ قولىمىزدىن ئىقتىسادى جەھەتتىن قوللاشلا كىلىدۇ ، بىزنىڭ ھايات ۋاقتىمىزدا بىزنىڭ پۇلىمىزغا ياخشى ئوقۇۋېلىڭلار، بىز ئۆلەپ كەتسەك ھۆكىمەت قويىدۇ، سىلەر بىزدىن خاتىرجەم بولۇپ ئوقۇشۇڭلارنى ياخشى ئوقۇساڭلارلا بولدى، قالغىنىغا خۇدا بار ،كۈچۈڭلار يەتكەنچە ،نەگىچە بارالىساڭلار شۇ يەرگىچە ئوقۇڭلار، ئوقۇيمەنلا دىسەڭلار بالام  پۈتۈن مال دۇنياسىمىزنى سېتىپ بولسىمۇ سىلەر يىتەلىگەن يەرگىچە ئوقۇتىمەن، ئوقۇساڭ ئۆزۈڭگە ئوقۇيسەن، بىز كىتىمىز، قالدىغىنى سەن، مەن سىنى يېنىپ كىلىپ مايەردە ئىشلە، يۇرتىمىزغا مانداق تۆھپىلەرنى قوش دىمەيمەن، نەدە كۆكلىسەك،نەدە ئەزىز بولساڭ شۇ يەردە قېلىپ بەخىتلىك ياشىساڭ بولىدۇ.گەپ شۇ بالام قالغىنىنى ئەمدى ئۆزەڭلا بىلسەڭلا بولدى سىلەرمۇ چوڭ بوپ قالدىڭلار، بىزمۇ شۇ سىلەرنىڭ بەختىڭلار ئۈچۈن دۇئا قىلىپ ئولتۇرىمىز،خۇدايىم بەختىڭلارنى بەرسۇن " –دەپ گەپنى يىغىشتۇردى .

كەتمىكىز كەلمەيدۇ ئەمەس، ئاتا-ئانىمىزنى سېغىنمايمىز ئەمەس، مەندەك ئاتا ئانىسى دۇئا قىلىپ يولغا سېلىپ قويغان نۇرغۇن ئوقۇغۇچىلار بۇ مەكتەپتە شۇنداق قىيىنچىلىقلارنى يېڭىپ بۇيەردە قېلىپ ئۇقۇيدۇ .

ياتاق تۇرمۇشى ھەقىقەتەن گۈزەل بۇنى ھاراق ئىچىپ، سورۇن تۈزۈپلا ئۈتۈپ كەتكەن ساۋاقداشلىرىمىز ھەرگىز ھىس قىلالمايدۇ.

مانا بۇيىل نىسىپ قىلىپ تەتىلدە بىزدىن چوڭ بىرقانچە بىلىم ئاشۇرۇشقا كەلگەن ئوقۇتقۇچىلار ۋە بىزگە ئوخشاش ئاتا-ئانسى دۇئا قىلىپ، يولغا سېلىپ قويغان بىر قانچە ئوقۇغۇچىلار بىلەن بىللە ئولتۇرۇپ مائارىپىمىز ھەققىدە پاراڭلىشىشقا نىسىپ قىپتۇ، بۇ پاراڭلار شۇنداق "ئېسىل" پاراڭلار ئىدى، جەنۇبىي شىنجاڭنىڭ مائارىپىنى يۈكسەلدۈرۈش ئۈچۈن كىچە-كۈندۈز تىرشىۋاتقان بۇ ئۇستازلار بىزگە ئۆزلىرىنىڭ تەجىربىللىرنى سۆزلىمەكتە ئىدى .

بىزمۇ پات ئارىدا مەكتەپ پۈتتۈردىغان ئوقۇغۇچىلار بولغاچقا شۇنداقلا مائارىپىمىزنىڭ كەلگۈسىنى ئويلايدىغان كاللا بار، كۈيىدىغانغا يۈرىكى بار ياشلار بولغانلىقىمىز ئۈچۈن پۈتۈن دىققىتىمىز بىلەن ئاڭلىماڭتا ئىدۇق،بىر قاتار ئىسىل پارڭلاردىن كىيىن پاراڭنىڭ يامان "ئېىسىل "لىرى چىقتى.

-مەن مەكتەپكە بارغاندا ماڭا بىر كەسپىي سىنىپنى تۇتقۇزۇپ قويدى،دەپ گەپ باشلىدى،يېڭىلا ئوقۇش پۈتتۈرۈپ ئوقۇتقۇچى بولغان بىرى .

-تۇلۇقسىزدا كەسپىي سىنىپ بارمۇ؟

-ۋاي نىمە دەيدىغانسىز،باشلانغۇچتا ئاپئاق قالغان بىر توپ بالىلارنى يىغىپ ئۇلارنى كەسپىي سىنىپ دەپ ئايرىپ قويىدىكەن، بۇبالىلار شۇنداق كەپسىز، بەشكە نۆلنى قوشسا قانچە دىسەم نۆل دەيدۇ، چاخچاق قىلۋاتقان ئوخشايدۇ دەپتىمەن، كىيىن قارىسام راست بىلمەيدىكەن، ۋاي توۋا دەپ قاپتىمەن، بار ياخشى بالىلار "قوش تىل سىنىپى" دا ئۇلارغىمۇ دەرىسكە كىردىم، ئۇلار دىگەن دەرىستە شۇنداق ياخشى سوراپ بولغىچە ۋاش-ۋاش جاۋاپ بىرىدۇ، تاپشۇرۇقنىمۇ شۇنداق ئەستايىدىل شۇنداق ياخشى ئىشلەيدۇ، لىكىن ئاۋۇ كەسپىي سىنىپنىڭ باللىرى تاپشۇرۇق ئىشلىمەيدۇ، ئىشلىيەلمەيدۇ، مىنىڭ ھەپتىدە ئۈچ قېتىم تاپشۇرۇق بىرىپ يىغىدىغان ۋەزىپەم بار، ئەگەر ۋاقتىدا قىلمىسام شوجاڭدىن داۋاڭ ئاڭلايدىغان گەپ .

-ئەمسە قانداق قىلىسىز ؟

-ھەممە تاپشۇرۇقنى دوسكىدا ئىشلەپ بىرىمەن، مانى كۆچۈرۈپ يېزىڭلار دەپ يازغۇزىمەن. ھەي ئىشقىلىپ بارسىڭىز بىلىسىز، تۈۋەندە ئالدامچىلىق دىگەن تولا بەزىدە ئۆزىڭىزنىڭ گۆشىنى يىگۈدەك بوپ كىتىسىز ،شوجاڭ دىگەننىڭ ھوقۇقى بەكلا مەركەزلىشىپ قالغان،سىزنى چىچە دىسە چىچىسىز ، سىز چىچمىسىڭىز ئەتراپتىكىلەر چىچىدۇ ،شۇنىڭ بىلەن سىز يەككە يالغۇز قالىسىز ، شۇجاڭ نىمە دىسە شۇ ...ھەي 

-مۇنداق ئىش بار دەڭە تېخى.

-بىركۈنى ،دەپ سۆز باشلىدى يەنە بىرىسى – مەن دىققەت قىلماپتىمەن، ما مەكتەپنىڭ لامزەللە ھەزىلەك تەنتەربىيە ئوقۇتقۇچىسى مىنىڭ سىنىپىمدىكى ئىككى ئۈچ قىز ئوقۇغۇچىنى ياساپ ئويناپتۇ .

- ۋاي مېڭىڭە نىمە دەيدىغاندۇ.

- ۋاي راست ،شۇنداق ئاچچىغىم تۇتتى كىيىن شوجاڭغا ئېيتتىم ،شوجاڭ قانداق قىلسام بولار دەپ ئولتۇرۋىدى ،بىر پىلان تۈزۈپ قويۇپ ئولتۇردۇم ،كىيىن شوجاڭنى ئۇ گۇينىڭ ئىشخانىسىغا باشلاپ كىردىم،قارىسا كىچىك قىزلارنىڭ ئۇيەر بۇيەرلىرىنى چىمداپ ئوينىغىلى تۇرۇپتىكەن، شوجاڭ شۇنداق تىللاپ كەتتى كىيىن نەچچە مىڭنى پاكەن قويۇپ يىراق بىر يىزىغا ئوقۇتقۇچىلىقا پالىۋەتتى .

- پالىۋەتتى دەڭ ،خا خا.....

-ۋاي تۈۋەندىكى بۇزۇقچىلىق، چېقىمچىلىك،پوداقچىلىق ھەيران قالىسىز ،ئەرئوقۇتقۇچىلار ئەردەك ئەمەس شوجاڭنىڭكىنى كۆتۈرۈپ يالاپ بولالماي ئاۋارە .....

ئىش باركەندە بىز بارساق .ۋاي ئاللا ...ھەممە يەرنىڭ مائارىپى ئاشۇنداقمىدۇ ،بىزنىڭ يۇرۇتتا يوقتۇر بەلكىم ،ئۇنداق گەپلەرنى ئاڭلىمىدىم .
-       ۋاي ھەممە يەردە بار ،شوجاڭ بىلەن شۇجىگە ئەڭ دۆت كالىسى ئىشلىمەيدىغان، ئوقۇپ كەلگەن يىرىنىڭ تايىنى يوق بىرسىنى قىلىپ قويىدۇ ،ئاندىن شۇنىڭ دىگىنى راست.

-       ئەسلىدە بىزدەك تۈۋەنگە چېنىقىشقا كەلگەن بالىلارنىڭ ھەممە نەرسىنى كۈتۈرەتتى (ھەقسىز تەمىنلەيتتى)، لىكىن بىزدىن توك پۇلى،سۇ پۇلى دەپ پۇل يىققىلى تۇردى،بىز دىمۇ ئامال يوق بىرىلى دەپ ئولتۇردۇق ، كىيىن ئۈرۈمچىدىن بىز بىلەن بىرگە كەلگەن قىزلار ئەرز قىلىمىز دەپ تۇرۋالدى ،قاداق بۇلار دەپ ئولتۇرساق قىزلار ئاپتونوم رايونلۇق مائارىپ نازارىتىگە تېلېفۇن قىلىۋىدى ،ئىككى كۈندىن كىيىن ناھىيەدىن تەكشۈرۈش كىلىپ مەكتەپتىكىلەرنى راسا تەنقىدلىدى، ھە ئەسلى ئىشنىڭ يولى ماۋۇكەن دەپ ھازىر بىر ئىش دەپ بولغۇچە تېلېفۇننى قولىمىزغائالىدىغان بولدۇق.

-       يىللىق باھالىغاندا ئاشۇ مەكتەپ ئاشۇ رايوندىن چىققان ئەرىز سانىغا ئاساسەن خىزمەتلەرنىڭ ياخشى يامانلىقىنى بەلگىلەيدۇ .ئەرىز جىق چىقتىما بولدى ،ياخشى باھالىنالمايدۇ ،شۇڭا چىڭ تۇتىدىغىنى خەقنى ئەرىز قىلدۇرماسلىق ،ئەرىز قىلغىنىڭىزنى بىلىپ قالدىمۇ بولدى، مەكتەپتە سىزگە كۈن يوق .

-       يائاللا خۇدايىم كۈرىدىغان كۈنىمىز بارمۇ نىمە؟

-       ئىشقىلىپ ھەي تەس ،شوجاڭ بىلەن قارشىلىشىپ قالماڭ .

-ۋاي نىمىش بوپكەتتىكىن بۇ مائارىپ، بىز نىمە كۈنلەرنى كۈرەرمىز ھە .

ياق قورقۇشقا بولمايدۇ ، ياخشى ئوقۇپ نۆلدىن باشلاش كىرەك، ئاۋال باشلانغۇچقا ئوقۇتقۇچى بولۇپ ئاق قېلىۋاتقانلارنى تۈگىتىش كىرەك. ئوقۇتقۇچى بولماي تۇرۇپلا نەچچە يىللىق ئەقىدىمىزدىن كەچسەك بولمايدۇ .سىناپ بېقىش كىرەك يامان بولمىسا چىكەڭگە تاڭ دەپ تاشلاپ چىكىتەرمىز ،قىلاي دىسەك ئىش ئازمىدى.

-ھازىر شۇنداق دىيىلىدۇ ،ئەمما بېشىڭىزغا كەلگەندە تەس .

- قېنى قاراپ باقايلى، ئەمما شۇ بالىلاردا نىمە گۇناھ ، تۇغۇلغانغا پۇشايمان قىلىپ كىتەرمۇ بۇ دۇنيادىن.

ھەي بولدى ئوخلايلى، بۇ ئىشلارنى بىز بۇيەردە ئولتۇرۇپ بىر ئىش قىلىپ بولالمايمىز .ھۆكىمەتتىن توغرا چۈشكەن بىر سىياسەت شوجاڭنىڭ قولىغا ئۆتۈپ تەتۈر بوپ كىتىدۇ .

بۇنىڭغا ئامال يوق،بولدى ئوخلىدۇق.

شۇندق بىز ئۇخلايمىز، بۇلىدۇ ئۇخلايلى 

0 ئىنكاس:

发表评论